Opstart og overgange

Opstart

Det er Kolding kommunes pladsanvisning, der står for tildeling af plads i Kildemosen.

Når I har fået en plads til jeres barn i Kildemosen beslutter vi, hvilken af klyngerne jeres barn skal gå i, efter hvor der er plads. Har i fået en vuggestueplads, har jeres barn automatisk en børnehaveplads, og som udgangspunkt i den samme klynge. Har I et andet barn i Kildemosen i forvejen, bestræber vi os på, at jeres børn kommer til at gå i samme klynge.

Ca. en måned før start modtager I et velkomstbrev fra os, med oplysning om, hvilken klynge jeres barn skal gå i og med tlf. nr. som I kan ringe til for aftale om besøg og opstartsmøde.

Vi inviterer til opstartsmøde

På opstartsmødet vil vi gerne høre jer fortælle om jeres barn. Det er vigtigt for os at lære jeres barn at kende, så vi kan støtte barnet på den bedste måde, både i den personlige udvikling, og i de sociale relationer til de andre børn

Vi vil på opstartsmødet fortælle om hverdagen, om rutiner og praktiske ting så som skiftetøj, sovetider osv

Vi vil høre om jeres ønsker til os, og vil fortælle om vores forventninger til jer, så vi i fællesskab kan forventnings afstemme, og dermed starte med at opbygge et godt samarbejde allerede fra første dag

Vi har valgt at lave et oplysnings skema som vi i fællesskab udfylder til opstartssamtalen, det gemmer vi, så pædagogerne i børnehaven også kan se jeres informationer, fx om barnet er født til tiden, har allergi eller er blevet ammet

Når I starter får I samtidig adgang til aula. Her kan I orientere jer og se billeder fra aktiviteter, ture m.v.

Det er også her I løbende skal melde jeres barns ferie samt udfylde og rette stamkort. At sikre de rette oplysninger på stamkortet er vigtigt, så vi altid har de korrekte kontakt oplysninger og oplysninger, hvis vi bliver nødt til at kontakte skadestuen. At oplyse ferie er vigtigt, så vi anvender vores personale- og vikartimer på den bedst tænkelige måde

Overgang til GLO/skole

Glidende overgang Kolding Kommune

Rammerne for glidende overgang blev godkendt i Børne- og Uddannelsesudvalget den 10.10. 2016

Mål

I Kolding Kommune arbejdes der systematisk med at skabe sammenhæng i forbindelse med overgang fra dagtilbud til skole. Målet med glidende overgang er, at overgangen mellem dagtilbud og skole skal bygge på et tydeligt børneperspektiv, hvor skolen tager over, der hvor dagtilbuddet slipper. Der skal i forbindelse med GLO skabes indholdsmæssig sammenhæng mellem de pædagogiske læreplaner i dagtilbuddet og fælles mål og læseplan for o-klasse. I de enkelte distrikter arbejdes der i professionelle læringsfælleskaber for at sikre udvikling for børnene.

Rammer

• Ledelsen på skolen og i dagtilbuddene i skoledistriktet beskriver, planlægger og er ansvarlige for glidende overgang.
  • Skolelederen i distriktet er ansvarlig for at arbejdet iværksættes og fungerer.
  • Skole- og dagtilbudsledelsen i de enkelte skoledistrikter udarbejder i fællesskab en beskrivelse af de didaktiske overvejelser i forhold til glidende overgang. Her tages højde for faglig og kulturel viden fra både dagtilbud og skole.
  • Inden udgangen af september er en plan klar for det kommende års arbejde med glidende overgang. Planene er tilgængelig på NemBørn, skoleintra for medarbejdere og forældre samt på skolens/institutionens hjemmeside.
  • Kompetencehjulet anvendes systematisk ved overlevering af børn i udsatte positioner fra børnehave til GLO.
  • Børnehaveklasseleder, SFO-pædagoger og børnehavepædagoger indgår og deltager i GLO.

Evaluering

Ledelsen fra skoler og daginstitutioner i de enkelte skoledistrikter evaluerer i juni måned glidende overgang, med henblik på beskrivelse af kommende års glidende overgang.

Glidende overgang Kildemosen

Vi arbejder i klubforløb og følger den planlægning der er udarbejdet i samarbejde med Sdr Vangs skole og Børnehaven Over Vejen indtil glidende overgang starter.

Vi sikrer, at den medarbejder der skal følge med i overgangsforløbet, har kendskab til alle børn, der skal starte i Områdeskolen Sdr Vang.

Der laves overleveringsmøder af børnene, til de kommunale skoler, hvis nødvendigt, det sker af de respektive kontaktpædagoger, forældrene underskriver tilladelse til det.

Vi forventer privatskoler selv tager kontakt til os og indhenter forældretilladelse, hvis der ønskes overlevering

Klubben for kommende skolebørn udmærker sig ved, at have et stor fokus på en kreativ og anderledes måde at prioritere det, at lave et godt pædagogisk tilbud. Børnene skal lege, lære og udvikle færdigheder, med udgangspunkt i de styrker og kompetencer de allerede mestrer. Børnene gøres klar til de udfordringer de møder i skolen, med udgangspunkt i værdierne at turde, kunne og ville.

Principper for klubarbejdet ses i vedhæftede dokument

Principper kildemosen .pdf

Shape Created with Sketch.